måndag 9 oktober 2017

Vecka 41

Perfekt?

Jag har glömt....
Jag har tappat.....
Jag har förlorat..... 

Grammatisk term: Perfekt

"Jag har...." används ofta. Ibland skriver någon i klassen "Han är har..." och det är fel. Skriv bara "Han har....."

Jag har varit i Italien flera gånger.
Hon har arbetat som lärare i Syrien.
Jag har tänkt att vi ska åka på semester till jul.
(Jag berättar nu vad jag har tänkt om vad vi ska göra sedan)

Har + supinum = perfekt!


Grammatisk term:  Perfekt Particip
Perfekt particip används som ett adjektiv, men är skapat av ett verb.
Perfekt particip sätts ofta samman med olika bestämningar (sammansatt verb)

Staketet är (ny-, vit-, grund- färdig- ) målat.
Väggen är tapetserad.
Han gick förbi det nybyggda huset.
Maten är färdiglagad. (Färdiglagad mat = gjord på fabrik)
Bilen är tvättad och vaxad.
Bilen är såld.
Kniven är slipad.
Pennan är vässad.

Prova själv att skriva fler Perfekt Particip konstruktioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar