fredag 15 september 2017

Vecka 38

Här finns en film om ordföljd  LÄNK

D-gruppen: se länk här


Vi fortsätter att träna lite inför nationellt prov. 
Proven har 4 delar: "Höra", "Läsa", "Tala" och "Skriva". 

Jag ska försöka berätta lite kortfattat vad som gäller.

Höra: 
Många får lite svaga resultat på Höra-delen. 
Att höra är något som man måste träna på flera sätt. Det räcker inte bara att höra. 
Man måste läsa orden, läsa dem högt och helst skriva upp dem, så att man känner igen orden när man hör dem.
Speciellt långa och svåra ord måste man verkligen kunna stava för att sedan kunna säga dem rätt och så höra dem ( känna igen dem ) när någon säger dem. 

Ta t.ex ordet "Handikappanpassad." Om någon säger det, så är det svårt att höra exakt vad det är för ord. Men om jag har läst ordet, läst det högt och skrivit det, så är det mycket lättare att identifiera det ifrån ljuden som kommer in i örat. 

Skriva: 
Skrivandet blir ju också lättare och bättre om vi tränar så, eftersom dels kan vi då föra en inre monolog, där vi "hör" oss själva tänka meningar och ord och sedan har vi ju då redan tränat stavningen. 

Skrivandet är ju dels 1) Tanke - att du tänker vad du ska skriva och till vem och varför. Sedan är det att 2) organisera texten, med rubrik, inledning, tes med argument, avslutning. 


T.ex:  Stäng inte skolans café över sommaren! (rubrik)

Det har talats om att skolans café ska stängas eftersom det är semestrar på sommaren. (inledning)
Jag tycker att caféet ska vara öppet, eftersom vi är många som har sommarskola. Vi måste ha någonstans att träffas och tala om våra studier på rasterna och på fritiden. (tes+argument)
Så, bästa skolledning. Tänk en gång till. det kan också bli bra extraarbeten om caféet hålls öppet! 
(avslutning). 

Namn och presentation t.ex Khalif Samar, SFI-elev på sommarskolan

I skrivandet finns det fler aspekter: Ordföljd och meningsbyggnad är en viktig aspekt. 

I länken kan ni se film om obestämd och bestämd artikel!   Artiklar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar